FANDOM

Partamonni

Ancistrus

Kotipaikka Etelä-Amerikka
Pituus 10-15cm(Kasvaa akvaarion koon mukaan)
Vesiarvot pH 5.5-8

dH (ei tarkka kovuudesta)
22-28 astetta

Ruokailutottumukset kaikkiruokainen
Seurallisuus

koiras asustaa piilossa
Naaras vilkas eikä häiriinny tuijottelusta

Lisääntyminen Erittäin helposti, usein kotiutumisen jälkeen
Muuta tietoa Puhdistaa tehokkaasti levää

Partamonni on Etelä-Amerikasta peräisin oleva akvaariokala. Se on kaikkiruokainen; partamonni syö kaikkea mitä pohjalta löytyy: ruokatabletteja, katkarapupellettejä, surviaista, räkmixiä, muikkumixiä ja myös kuolleita kaloja. Partamonnit eivät ole siis kovin nirsoja ruuan suhteen, mutta erityisen mielellään ne syövät käikenlaisia vihanneksia, mieluiten ennen veteen laittoa kiehautettuna, jotta se uppoaa paremmin. Esimerkkejä maistuvista vihanneksista ovat mm. kurkku, salaatti, kesäkurpitsa ja herneet. Partamonnit pitävät myös erityisen paljon banaanista ja suolattomasta kaurapuurosta jossa on mukana änkyrimatoja. Myös akvaariokasvit saattavat maistua jos kasviruokaa ei ole tarjottu tarpeeksi usein.

Koiras oleskelee mielelään jossain akvaarion kolossa, jos siis sinulla on tai aiot hankkia partamonnin muista asettaa sinne esim. kookoksen puolikas. Naaras on paljon vilkkaampi, liikkuu ympäri akvaariota, eikä häiriinny ihmisten tuijottelusta. Yleensä partamonni on suhteellisen ystävällinen muita kaloja kohtaan. Partamonni on ärhäkkä puolustamaan ruokaansa: ajaa muut pohjan asukit pois ruoan luota. Partamonni ajaa pois myös lehtikalat yrittäessään tulla samalle ruokatabletille.

Partamonnit lisääntyvät todella helposti, lisääntymisestä on joskus jopa haitaksi asti. Partamonnit kutevat säännöllisesti kotiuduttuaan akvaarioon. Kudun huomaa siitä, että urosta ei näy pariin päivään ollenkaan syömässä: se vartioi munia pesäkolossaan. Munia on kerralla parisen kymmentä, ja ne ovat väriltään oransseja. Uros pysyy pesässä vahdissa kunnes poikaset ovat valmiita lähtemään pesästä. Pienet poikaset syövät samaa ruokaa kuin vanhempansakin: vihanneksia, pohjatabletteja, jne.

Koiraan ja naaraan erottaa toisistaan siten että koiraalla on partaa ja naaraalla ei.

Partamonnit ovat oikein mukavia, kaikkiruokaisia kavereita. Ne puhdistavat akvaariot tehokkaasti levästä.